PolitykaAkty dywersji w Polsce – premier Tusk potwierdza udział dwóch obywateli Ukrainy

Akty dywersji w Polsce – premier Tusk potwierdza udział dwóch obywateli Ukrainy

Podczas nadzwyczajnego posiedzenia rządowego Komitetu ds. Bezpieczeństwa Narodowego premier Donald Tusk poinformował, że w ostatnich dniach doszło do dwóch aktów dywersji na polskiej infrastrukturze kolejowej. Jak podkreślił, służby mają pewność, że nie były to zdarzenia przypadkowe.

Premier potwierdza, że doszło do aktów dywersji
Premier potwierdza, że doszło do aktów dywersji
Źródło zdjęć: © Dyspozytura Akcji na X | Dyspozytura Akcji na X

Według ustaleń, działania te miały być zaplanowane i ukierunkowane na wywołanie katastrofy w ruchu kolejowym na trasie Warszawa–Lublin.

Premier ujawnił, że odpowiedzialnymi za akty dywersji są dwaj obywatele Ukrainy, którzy – jak wynika z ustaleń służb – mieli współpracować z rosyjskimi strukturami.

Kim są podejrzani?

  • Pierwszy mężczyzna to obywatel Ukrainy skazany w maju we Lwowie za działalność dywersyjną. Przebywał na Białorusi, skąd miał przedostać się do Polski.
  • Drugi sprawca pochodzi z Donbasu i również przekroczył granicę z Białorusią jesienią tego roku, krótko przed dokonaniem ataków.

Ich tożsamości zostały potwierdzone, a służby posiadają pełne dane i utrwalone wizerunki obu osób.

Jak dywersanci opuścili Polskę?

Według premiera, sprawcy opuścili Polskę przez przejście graniczne w Terespolu, niemal bezpośrednio po dokonaniu sabotażu. Służby analizują ich trasę oraz powiązania operacyjne.

Przebieg aktów dywersjiAtaki miały miejsce w różnych odstępach czasu. Według ustaleń:

Pierwsza próba sabotażu

  • Na torze w miejscowości Mika zamontowano stalową obejmę, która miała spowodować wykolejenie pociągu.
  • Dodatkowo w pobliżu torów ukryto telefon z powerbankiem, który miał nagrać zdarzenie.
  • Próba okazała się nieskuteczna.

Drugi incydent

  • Doszło do niego w pobliżu miejscowości Gołąb na Lubelszczyźnie.
  • Z powodu uszkodzenia infrastruktury maszynista pociągu przewożącego 475 pasażerów musiał gwałtownie zahamować.
  • Na szczęście nikt nie odniósł obrażeń.


Zagrożenia dla infrastruktury kolejowej

Ataki na linie kolejowe między Warszawą a Lublinem mogły doprowadzić do poważnej katastrofy. Zdarzenia te pokazują, jak istotne jest wzmacnianie bezpieczeństwa transportu, monitoringu oraz reagowania na działania hybrydowe wymierzone w polskie państwo.

Wybór Wicemarszałka Sejmu | 45. posiedzenie Sejmu - dzień 1

Wybrane dla Ciebie

Informacje z Mazowsza 32

Informacje z Mazowsza 32

PANORAMAPLOCK.PL