Oszustwo na protezę zębową. 73‑latek z powiatu płońskiego stracił pieniądze
Mieszkaniec powiatu płońskiego padł ofiarą internetowego oszustwa. 73-letni senior zamówił w sieci protezę zębową, zachęcony niską ceną i wiarygodnie wyglądającą reklamą. Po odebraniu przesyłki okazało się jednak, że otrzymany produkt nie miał nic wspólnego z ofertą.
Senior natrafił na stronę internetową oferującą protezy zębowe na górne i dolne łuki w cenie 188 zł. Reklama wideo prezentowała produkt jako solidny, uniwersalny i łatwy w dopasowaniu. Starannie przygotowana strona wzbudzała zaufanie, dlatego mężczyzna zdecydował się na zakup produktu dla swojej znajomej.
Wybrał popularną i – jak sądził – bezpieczną formę zapłaty przy odbiorze. Po złożeniu zamówienia otrzymał mailowe potwierdzenie transakcji.
Po dostarczeniu paczki przez kuriera 73-latek zapłacił gotówką. Dopiero po odjeździe kuriera otworzył przesyłkę i wtedy odkrył, że w środku znajdują się plastikowe zęby przypominające zabawkę, zupełnie niezgodne z opisem i reklamą.
Produkt nie nadawał się do użytku i nie odpowiadał temu, co było prezentowane na stronie internetowej.
Setki podobnych przypadków w całej Polsce
Dopiero po stracie pieniędzy senior zaczął szukać informacji o sprzedawcy w Internecie. W sieci znalazł setki negatywnych opinii osób z całego kraju, które zostały oszukane w identyczny sposób przez tę samą firmę. Wielu internautów informowało, że sprawa została zgłoszona policji.
73-latek również zgłosił sprawę odpowiednim służbom i próbował wstrzymać płatność, kontaktując się z firmą kurierską.
Ta historia pokazuje, jak łatwo paść ofiarą oszustwa internetowego, zwłaszcza osobom starszym. Seniorzy coraz częściej korzystają z Internetu – robią zakupy online, używają aplikacji i portali społecznościowych. Choć nowe technologie są dużym ułatwieniem, wiążą się także z rosnącym ryzykiem oszustw i manipulacji.
Dlatego tak ważne jest:
- sprawdzanie opinii o sprzedawcy przed zakupem,
- unikanie ofert "zbyt dobrych, by były prawdziwe",
- nieklikanie w podejrzane reklamy i linki,
- rozmowa z bliskimi przed większym zakupem online.
Policja apeluje: nie dajmy się oszukać
Policjanci przypominają, że oszuści często celują w osoby starsze, licząc na ich zaufanie i mniejszą skłonność do dochodzenia swoich praw. Każde podejrzenie oszustwa należy zgłosić policji.