BiznesGrupa ORLEN wprowadza paliwa SAF na rynki bałtyckie

Grupa ORLEN wprowadza paliwa SAF na rynki bałtyckie

Samoloty startujące z Wilna, Rygi i Tallina mogą już tankować SAF – zrównoważone paliwo lotnicze, którego zastosowanie istotnie ogranicza emisje gazów cieplarnianych. Paliwo dostępne jest od ubiegłego tygodnia na rynkach bałtyckich, dzięki dostawom spółki ORLEN Lietuva. Wcześniej koncern wprowadził do oferty SAF na krajowych lotniskach w Warszawie, Krakowie i Katowicach oraz w czeskiej Pradze.

Grupa ORLEN wprowadza paliwa SAF na rynki bałtyckie
Grupa ORLEN wprowadza paliwa SAF na rynki bałtyckie
Źródło zdjęć: © ORLEN | ORLEN

Po wprowadzeniu SAF na polskich lotniskach rozszerzamy ofertę na rynki bałtyckie. Udostępnienie zrównoważonego paliwa lotniczego w Wilnie, Rydze i Tallinie to kolejny krok w realizacji strategii ORLEN do 2035 roku. Nie zwalniamy tempa. Intensyfikujemy działania, by zwiększać dostępność SAF. W ten sposób nie tylko wywiązujemy się z unijnych regulacji, ale także wdrażamy konkretne rozwiązanie, umożliwiające efektywną dekarbonizację – mówi Ireneusz Sitarski, Wiceprezes Zarządu ORLEN ds. Handlu Hurtowego i Logistyki.

Zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) to innowacyjne rozwiązanie, które pozwala znacząco ograniczyć ślad węglowy w transporcie lotniczym. W zależności od zastosowanej technologii, do produkcji SAF mogą być wykorzystywane m.in. oleje posmażalnicze oraz odpady komunalne, przemysłowe, rolnicze i leśne. Powstały z surowców odnawialnych komponent jest następnie mieszany z tradycyjnym paliwem lotniczym typu JET, tworząc mieszankę w pełni kompatybilną z obecnie stosowanymi silnikami lotniczymi. Dzięki temu paliwo SAF może być wykorzystywane bez konieczności wprowadzania zmian technicznych w samolotach.

Od początku 2025 roku paliwo SAF jest szeroko wdrażane w całej Europie, wychodząc poza fazę pilotażową i stając się realną alternatywą dla tradycyjnych paliw lotniczych. Wprowadzając je do sprzedaży, ORLEN wypełnia wymogi unijnego rozporządzenia ReFuelEU Aviation, które zakłada udział zrównoważonego paliwa w całej sprzedaży w 2025 roku na poziomie 2 proc. Rozporządzenie dotyczy lotnisk na terenie Unii Europejskiej, które w poprzednim roku przekroczyły liczbę 800 tys. obsłużonych pasażerów lub 100 tys. ton cargo. ORLEN oferuje aktualnie usługę tankowania SAF na trzech portach w kraju: w Warszawie na lotnisku Chopina, w Krakowie i Katowicach.

W ramach dalszego rozwoju technologii SAF, ORLEN buduje w Płocku instalację uwodornienia olejów roślinnych (HVO), która umożliwi produkcję paliwa lotniczego z posmażalniczych olejów spożywczych. Do czasu jej uruchomienia, komponent odnawialny wykorzystywany w produkcji SAF pozyskiwany jest z zagranicy – z Holandii oraz Singapuru. Inwestycja stanowi ważny element strategii koncernu w zakresie zwiększania niezależności surowcowej i rozwoju krajowych źródeł zrównoważonego paliwa.

Grupa ORLEN wprowadza paliwa SAF na rynki bałtyckie
Grupa ORLEN wprowadza paliwa SAF na rynki bałtyckie© ORLEN | ORLEN
Grupa ORLEN wprowadza paliwa SAF na rynki bałtyckie
Grupa ORLEN wprowadza paliwa SAF na rynki bałtyckie© ORLEN | ORLEN
Grupa ORLEN wprowadza paliwa SAF na rynki bałtyckie
Grupa ORLEN wprowadza paliwa SAF na rynki bałtyckie© ORLEN | ORLEN

Dostawy SAF wpisują się w szerszy zestaw inicjatyw, poprzez które ORLEN wspiera transformację lotnictwa w kierunku neutralności klimatycznej, przyspieszając tym samym dekarbonizację sektora lotniczego.

ORLEN Lietuva zarządza jedyną rafinerią ropy naftowej w krajach bałtyckich – zakładem w Możejkach. Od 2006 roku koncern zainwestował blisko 4,5 mld euro w jej rozwój. Firma od lat pozostaje największym podatnikiem na Litwie i odgrywa istotną rolę w gospodarce kraju. ORLEN Lietuva odpowiada także za logistykę dostaw – zarządza morskim terminalem w Butyndze oraz kolejowym terminalem w Mockavie, które umożliwiają sprawny import surowców i eksport produktów rafineryjnych, w tym zrównoważonego paliwa lotniczego SAF.

Wybrane dla Ciebie