Szybownictwo w Płocku powstało 90 lat temu!
Staraniem płockiego Żeglarskiego Hufca Harcerzy odbył się 8 grudnia 1935 roku odczyt o szybownictwie. Wygłosił go Tadeusz Derengowski.
Prelegent zobrazował najpierw samo zagadnienie szybownictwa, jego historię, poczym omówił rozwój szybownictwa w Polsce. Szybownictwo w Polsce rozwija się z każdym rokiem. Obecnie mamy już w Polsce przeszło 500 aparatów szybowcowych. W drugiej części omówił pan Derengowski możliwości szybownicze w Płocku. Płock ma wszelkie warunki ku temu, by stać się ośrodkiem szybowcowym. Są również i w Płocku warunki do zorganizowania szybownictwa wodnego.
Przygotowawcze prace do zorganizowania szybownictwa w Płocku żywo zainteresowały mieszkańców Płocka. Dowodem tego jest fakt zwracania się wielu osób, zarówno starszych jak i młodszych, do Komendy Harcerzy po informacje. Istniejąca już przy Komendzie Żeglarskiego Hufca Harcerzy sekcja szybowcowa liczy kilkanaście osób z pośród starszych harcerzy i członków Koła Przyjaciół Harcerzy. Został przyjęty program pracy na najbliższe trzy lata.
W płockiej prasie ukazała się informacja o kursach szybowcowych o treści: " W pierwszym roku t.j. w 1936 r. przewiduje się, już w styczniu, zorganizowanie w porozumieniu z Zarządem LOPP. kursu teoretycznego, obejmującego około 25 godzin zajęć, po którym nastąpiłby miesięczny kurs szkolny na pilotów szybowcowych kategorii A, ewentualnie
B. Kurs teoretyczny objąłby działy: wiadomości ogólne o szybownictwie (stan, przepisy, instrukcje); mechanika lotu (lot ślizgowy i żaglowy); tereny szybowcowe dla różnych lotów; wiadomości meteorologiczne (atmosfera i przyczyny ruchu powietrza, źródła energii dla lotów żaglowych); technika startów szybowcowych, lotów, lądowania; wiadomości o budowie, obsłudze (konserwacji); przygotowanie do lotu (kontroli) i zaprawie szybowców; przyrządy pokładowe i pomiarowe, używane w szybownictwie. Zajęcia na kursie trwać będą około 10 dni po 2-3 godz. dziennie. Wykładowcą będzie specjalista pilot z Warszawy.
Główna uwaga zwrócona będzie na te wiadomości, które będą potrzebne przy późniejszym praktycznym szkoleniu i wykonywaniu lotów szybowcowych. Dlatego też na zorganizowany następnie kurs szkolny będą mogli być przyjęci tylko ci, którzy ukończą kurs teoretyczny. W czasie swego ostatniego pobytu w Płocku p. Derengowski, główny instruktor szybownictwa w harcerstwie, obejrzał szereg proponowanych terenów, z których wybrał nadające się na szybowiska.
Jak się okazało, znajdują się doskonałe tereny szybowcowe w pobliżu Płocka, czym może pochwalić się tylko kilka miast w Polsce, gdyż tereny szybowcowe są oddalone od większych skupisk ludzkich.
Dla tych, którzy ukończą kurs szkolny, przewiduje się zorganizowanie w Płocku na lotnisku lotów za wyciągarką, a szczególnie zdolni będą wysłani na kursy instruktorskie lotów żaglowych do Bezmiecbowej lub innego szybowiska żaglowego. Szczegółowych informacji w sprawach szybownictwa w Płocku udziela kierownik tymczasowej sekcji szybowcowej w Płocku, harcmistrz Żelazowski, w lokalu Komendy Hufca Harcerzy: (Stanica Harcerska w Płocku, ul. Kolegialna 21) w godzinach wieczornych, (tel. 12 13)."
W dniu 23 stycznia1935 roku został w Płocku zakończony teoretyczny kurs szybowcowy, zorganizowany przez LOOP dla adeptów tego pożytecznego dla państwa sportu. Po
egzaminach, których termin został wkrótce podany, absolwenci mogli zapisać się na kurs praktyczny w jednej ze szkół szybowcowych, lub też przeszkolić na t.zw. "kursie szybowcowym wyjazdowym" w Płocku, organizowanym przez Okręgową Szkołę Szybowcową L. O. P. P., znajdującą się w Miłośnie pod Warszawą.
Jako premie za najlepsze wyniki z egzaminów po kursie teoretycznym płocki Obwód Powiatowy L. O. P. P. przeznaczył trzem absolwentom loty nad Płockiem na szybowcu, holowanym przez samolot.
Płocki Obwód Powiatowy Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej zawiadomił wkrótce, bo już 28 lutego, iż przedpoborowi absolwenci teoretycznego kursu pilotażu szybowcowego mogą być przyjęci na kurs praktyczny w Ośrodku Lotniczym. W tym celu kandydaci winni złożyć w sekretariacie LOPP., w terminie do dnia 5 marca rb., podania do Komendanta Ośrodka P. W. Lotniczego. Do podania należy dołączyć krótki życiorys, oraz świadectwo ukończenia I-go stopnia P. W. Ogólnego. Kandydaci Ci zostali wyszkoleni bezpłatnie..
Największe sukcesy szybowcowe z Płocka osiągnął Wiktor Sznurowski, Swoją przygodę z lotnictwem Wiktor zaczynał od modelarstwa – był instruktorem prowadzącym modelarnię w Płocku. W maju 1955 roku ukończył szkolenie szybowcowe w Lesznie. Dwa lata później wykonał przelot na Musze-100 z Gocławia do ZSRR (607 km), dzięki któremu zakwalifikował się na IV Szybowcowe Mistrzostwa Polski.
Zdobycie dziewiątego miejsca zapewniło mu wejście do szybowcowej kadry narodowej. Sukcesy szybowcowe odnosił też w latach 70., zdobywając mistrzostwo i wicemistrzostwo Polski. W 1970 zdobył też Puchar Pilotów za zwycięstwo w Całorocznych Zawodach Szybowcowych im. Ryszarda Bitnera. W roku 2012 roku został odznaczony przez FAI Medalem Paula Tissandiera.
Pożegnaliśmy Wiktora Sznurowskiego w sobotę, 20 czerwca 2020 r. o godz. 15:00. Msza św. odbyła się w Kościele parafii p.w. Św. Jana Apostoła Płock-Imielnica, po czym nastąpiło odprowadzenie Zmarłego na cmentarz przy ul. Harcerskiej. Minęło pięć lat od Jego śmierci. Czas wspomnieć Go przy najbliższych pokazach szybowcowych i upamiętnić w przestrzeni miejskiej Płocka.