Wiadomości"Nie dla centrum cudzoziemców w Płocku" - ktoś zawiesił baner na wiadukcie

"Nie dla centrum cudzoziemców w Płocku" - ktoś zawiesił baner na wiadukcie

Na płockim wiadukcie pojawił się wielki baner z napisem: "Nie dla centrum cudzoziemców w Płocku".

Baner o Centrum Integracji w Płocku
Baner o Centrum Integracji w Płocku
Źródło zdjęć: © Facebook | Arek Ciechanowski Facebook
Redakcja Panorama Płock

02.12.2024 19:13

- Dokładnie. Żadnych centrów, ośrodków czy innych miejsc, gdzie na nasz koszt będą świadczone usługi na rzecz imigrantównapisał w mediach społecznościowych Marek Tucholski.

Pod postem roi się od komentarzy:

- Mamy wystarczająco dużo zagrożeń od strategicznego niebezpiecznego kompleksu i nie można ich potęgować koncentrując tu osób - głównie młodych mężczyzn, których celów emigracji z ich krajów nie można określić !!!! - pisze jeden z internautów.
- Trzeba skutecznie poinformować mieszkańców Płocka i okolic o tym pomyśle, bo mieszkańcy o tym nie wiedzą i stanowczo się temu przeciwstawić - napisała internautka.

Wyjaśniamy o co chodzi z Centrami Integracji Cudzoziemców:

O tym, że powstanie Centrum Integracji Cudzoziemców poinformował działacz radomskiej Konfederacji Marcin Kazimierz Dąbrowski:

- Na terenie Mazowsza, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa. Spraw Wewnętrznych i Administracji, ma powstać 6 CIC zlokalizowanych w byłych miastach wojewódzkich, czyli w Ciechanowie, Ostrołęce, Płocku, Radomiu i Siedlcach oraz Warszawie. Realizacja projektu jest planowana od stycznia 2025 r. do połowy 2029 r. Przewiduje się, że podczas realizacji projektu w latach 2025–2029 z usług 6 CIC skorzysta około 30 tysięcy cudzoziemców - czytamy na profilu Nowa Nadzieja Radom.
Odpowiedź na zapytanie
Odpowiedź na zapytanie© Facebook | Marcin Kazimierz Dąbrowski

Działacz poprosił o informację dotyczące funkcjonowania centrów na terenie Mazowsza w odpowiedzi od Aleksandra Kornatowskiego Dyrektora Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej usłyszał, że:

- Głównym działaniem w ramach projektu FAMI jest tworzenie i prowadzenie Centrów Integracji Cudzoziemców (dalej: ,,CIC") w oparciu o formule one stop shop, czyli przestrzeni z wieloma usługami. Projekt będzie realizowany w partnerstwie z Wojewodą Mazowieckim oraz konsorcjum organizacji pozarządowych, złożonego z Fundacji Ocalenie, Fundacji Polskie Forum Migracyjne, Fundacji Ukraiński Dom i Fundacji dla Wolności. Na terenie Mazowsza, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, ma powstać 6 CIC zlokalizowanych w byłych miastach wojewódzkich, czyli w Ciechanowie, Ostrołęce, Płocku, Radomiu i Siedlcach oraz Warszawie. Realizacja projektu jest planowana od stycznia 2025 r. do połowy 2029 r. Przewiduje się, że podczas realizacji projektu w latach 2025-2029 z usług 6 CIC skorzysta około 30 tysięcy cudzoziemców - czytamy w oświadczeniu.

Wytyczne w funkcjonowaniu CIC:

1. Zapewnienie opieki psychologicznej dla dzieci

Opieka psychologiczna dla dzieci powinna obejmować wsparcie psychologa, który potrafi konsultować w języku ojczystym odbiorcy działań. Ważne jest także, aby psycholog gwarantował profesjonalizm, wysokie wykształcenie i bogate doświadczenie zawodowe.

2.Zapewnienie kursów adaptacyjno-orientacyjnych

Kurs orientacyjny ma na celu wyposażenie cudzoziemca w narzędzia, które pozwolą mu na swobodne poruszanie się w Polsce, zrozumienie funkcjonowania administracji, gospodarki i społeczeństwa Polski, na średnim poziomie. Należy więc przyjąć, że wiedza przekazywana na kursach orientacyjnych nie powinna poziomem zaawansowania przekraczać poziomu maturalnego. Początek kursu orientacyjnego musi bazować na pewnym poziomie ogólności, lecz też powinien oddawać pewien kontekst.

Osoba, która ukończy kurs orientacyjny, powinna być gotowa funkcjonować w Polsce, na podobnym poziomie świadomości o kraju, jak jej przeciętny obywatel. Mimo tego, że jak na razie, aby zostać uznanym za obywatela RP, cudzoziemiec nie ma obowiązku przechodzenia testu wiedzy o Polsce, to planowane kursy mają przygotować grunt pod taką zmianę i dopracowywać program pod kątem najskuteczniejszej formy przekazywania takiej wiedzy. Jako że w przyszłości kurs orientacyjny będzie dostępny również w formie podręcznika, to moduły proponowanego kursu orientacyjnego, powinny w konsekwencji przybrać formę rozdziałów, a poszczególne tematy omawiane w każdym module w ustandaryzowane lekcje.

Tematy te powinny składać się z trzech komponentów: wykładowego, warsztatowego i propozycji do pracy własnej. Temat powinien mieścić się w 90 minutach. Każdy temat powinien podawać informacje, które będą jak najbardziej praktyczne w codziennym życiu, mimo, że sama nazwa zagadnienia może sugerować, że jest ono jedynie wiedzą teoretyczną. Np. w temacie "gmina" należy podać informacje o zameldowaniu, szkolnictwie podstawowym, ośrodkach pomocy społecznej, czy przychodniach, bo są to zadania własne gminy, jednocześnie będące niezbędne w codziennym funkcjonowaniu.

3. Przeciwdziałanie przemocy domowej

Przeciwdziałanie przemocy domowej stanowi bardzo delikatną materię, której jednak koniecznie muszą podjąć się Centra Integracji Cudzoziemców we współpracy z krajowymi urzędami zajmującymi się tą problematyką. Jednym z głównych wyzwań w walce z przemocą domową i reagowaniu na nią wśród migrantów jest brak zaufania do instytucji kraju przyjmującego, zwłaszcza gdy legalny pobyt ofiary przemocy domowej jest uzależniony od statusu pobytowego sprawcy. Kolejną istotną kwestią jest różnicowanie pojęcia przemocy domowej. Różnice kulturowe pomiędzy krajem przyjmującym a krajem pochodzenia cudzoziemców mogą prowadzić do sytuacji, w której forma zachowania w Polsce będzie uważana za przemoc, podczas gdy według cudzoziemca mieści się ona w ramach akceptowalnych norm społecznych. Doskonałym przykładem jest przemoc wobec dzieci, która wciąż w niektórych krajach jest tolerowana jako forma kary wychowawczej. Rola Centrum Integracji Cudzoziemców nie polega na zastępowaniu organizacji, czy instytucji wspierających ofiary przemocy domowej, lecz na identyfikowaniu tych osób i łączeniu ich z instytucjami oferującymi potrzebne wsparcie.

4. Przeciwdziałanie handlowi ludźmi

Ten temat głównie dotyczy pracy przymusowej i innych form wyzysku, które nie zawsze spełniają wszystkie cechy handlu ludźmi, określone kodeksowo. Niemniej jednak istotne jest, aby Centrum Integracji Cudzoziemców aktywnie uczestniczyło w pracach wojewódzkich zespołów do spraw przeciwdziałania handlowi ludźmi. Pracownicy powinni być w stanie rozpoznawać osoby, które mogą być ofiarami handlu ludźmi lub pracy przymusowej oraz informować o takich zagrożeniach, będąc punktem kontaktowym dla organizacji wyspecjalizowanych w przeciwdziałaniu i zwalczaniu handlu ludźmi.

5. Zapewnienie szkoleń dla pracowników oświaty i administracji publicznej z zakresu integracji i pracy ze społeczeństwem wielokulturowym

Pracownicy Centrum Integracji Cudzoziemców powinni przeprowadzać szkolenia dla

pracowników oświaty i szeroko rozumianej administracji publicznej w zakresie różnic kulturowych, funkcjonowania społeczeństwa wielokulturowego oraz pracy z grupami wielokulturowymi. Takie szkolenia są niezwykle istotne np. dla branży medycznej – z uwagi na istniejące tabu kulturowe w niektórych grupach migracyjnych, dla policjantów – z uwagi na instytucjonalną korupcję występującą w krajach pochodzenia niektórych migrantów, a także dla nauczycieli – z uwagi na zupełnie odmienne podejście do wydarzeń historycznych przez różne narodowości. Wyzwań w tej dziedzinie jest mnóstwo, dlatego Centrum Integracji Cudzoziemców powinno identyfikować istniejące w społeczeństwie wyzwania i reagować na nie. Pracownicy oświaty i administracji publicznej powinni zostać poinformowani, że mogą zwrócić się do CIC z prośbą o zorganizowanie szkolenia na interesujący ich temat.

6. Zapewnienie opieki psychologicznej dla dorosłych

Należy dążyć do wykorzystania dostępnych możliwości wsparcia psychologicznego dla osób dorosłych, zwłaszcza w przypadku migrantów przymusowych, takich jak uchodźcy i osoby objęte ochroną tymczasową. Jednak ograniczone zasoby kadrowe sprawiają, że priorytetowo traktowana jest pomoc psychologiczna dla dzieci.

7. Zapewnienie jednodniowych wyjazdów dla dzieci – wyjazdy mają na celu zapoznanie dzieci z kulturą polską i podniesienie ich kompetencji językowych

Krótkie jednodniowe wyjazdy dla dzieci, zwłaszcza w okresach wakacyjnych lub tuż przed nimi, mają pozytywny wpływ na procesy adaptacyjne. Dzięki nim dziecko może lepiej oswoić się z krajem przyjmującym, zapoznać się z jego językiem, historią, tradycjami oraz otrzymać pozytywne doświadczenia związane z nowym środowiskiem. Cele takich wyjazdów powinny być starannie zaplanowane, atrakcyjne dla dzieci, ale przede wszystkim mające walor edukacyjny, a nie tylko rozrywkowy.

8. Zapewnienie działań skierowanych do społeczeństwa przyjmującego w formie warsztatów, szkoleń, debat

Centrum Integracji Cudzoziemców powinno być miejscem debat, spotkań i warsztatów zarówno dla społeczeństwa przyjmującego, jak i dla cudzoziemców, w którym można rozwijać zainteresowania, umiejętności oraz przedstawiać poglądy i zadawać trudne pytania. Powinno to być bezpieczne forum dla obu grup, umożliwiające omawianie wyzwań dotyczących społeczeństwa wielokulturowego, tworzenie spójności społecznej i budowanie wspólnej tożsamości opartej na akceptacji, zrozumieniu i szacunku. Cudzoziemcy mogliby dowiadywać się stąd, jak zostać członkiem związków zawodowych, ochotniczej straży pożarnej czy kół gospodyń wiejskich, a także uczyć się funkcjonowania budżetów obywatelskich i konsultacji społecznych.

Dla kogo centrum?

Działalność Centrum Integracji Cudzoziemców ma stanowić fundament kreowania lokalnej strategii integracyjnej. Termin "cudzoziemcy" odnosi się zgodnie z obowiązującą ustawą o cudzoziemcach do obywateli państw trzecich, czyli niebędących obywatelami Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej. Takie sformułowanie jest istotne w kontekście realizacji projektu z funduszu azylu, migracji i integracji, gdzie grupą docelową są obywatele państw trzecich, niezależnie od ich statusu prawnego w Polsce

Wybrane dla Ciebie