Wiadomości z regionuKara dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego w Gostyninie za odprowadzanie ścieków do Skrwy Lewej bez pozwolenia!

Kara dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego w Gostyninie za odprowadzanie ścieków do Skrwy Lewej bez pozwolenia!

W okresie od 16 grudnia 2024 r. do 5 czerwca 2025 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunalne w Gostyninie (MPK Gostynin) wprowadzało do rzeki Skrwa Lewa oczyszczone ścieki komunalne z mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków bez ważnego pozwolenia wodnoprawnego. Za ten czyn organ Wód Polskich (Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku) nałożył trzy administracyjne kary pieniężne.

Skrwa Lewa
Skrwa Lewa
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Naruszenie przepisów Prawa wodnego miało miejsce w okresie od 16 grudnia 2024 r. do 5 czerwca 2025 r. Łączna wysokość kar nałożonych na MPK Gostynin przekroczyła pół miliona złotych.

Kurier Mazowiecki - Kara dla MPK Gostynin - 07.10.25r.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunalne w Gostyninie eksploatowało mechaniczno-biologiczną oczyszczalnię ścieków o równoważnej liczbie mieszkańców (RLM) 25 000, obsługującą aglomerację Gminy Miasta Gostynina (RLM 19 835). Oczyszczalnia zlokalizowana jest na działce o numerze ewidencyjnym 114, obręb 0001 Gostynin. Wylot ścieków odbywał się poprzez kanał odpływowy o szerokości 3,5 m, zakończony ujściem na działce nr 53/13, w tym samym obrębie, bezpośrednio do wód powierzchniowych rzeki Skrwa Lewa w 25+316 kilometrze jej biegu.

Pomimo że ścieki były oczyszczone, zgodnie z obowiązującymi przepisami Prawa wodnego każde wprowadzanie ścieków do wód wymaga posiadania ważnego pozwolenia wodnoprawnego. W przypadku MPK Gostynin takiego pozwolenia w podanym okresie nie było, co stanowiło podstawę do wszczęcia postępowania administracyjnego przez organy Wód Polskich.

Wysokie kary dla MPK Gostynin – ponad 500 000 zł za trzy okresy

Na skutek wykrytego naruszenia Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku – działający w imieniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – nałożył na MPK Gostynin trzy odrębne administracyjne kary pieniężne za każdy z okresów, w których doszło do nielegalnego korzystania z wód:

  1. Kara za IV kwartał 2024 r. (16–31 grudnia 2024) wyniosła 44 620 zł. Została obliczona jako 500% opłaty zmiennej, która w tym okresie wynosiła 8 924 zł. Kara ta została już przez MPK uregulowana.
  2. Kara za I kwartał 2025 r. (1 stycznia – 31 marca) sięgnęła 264 520 zł, także będąc pięciokrotnością opłaty zmiennej ustalonej na 52 904 zł. MPK skorzystało z prawa odwołania się do organu II instancji, jednak decyzja została utrzymana w mocy. Obecnie toczy się postępowanie przed sądem administracyjnym.
  3. Kara za II kwartał 2025 r. (1 kwietnia – 5 czerwca) wynosi 193 980 zł. Opłata zmienna za ten okres została określona na 38 796 zł. Decyzja została wydana 29 września 2025 r. i obecnie nie jest jeszcze prawomocna.

Wszystkie kary zostały nałożone na podstawie art. 472aa ust. 3 pkt 2 ustawy Prawo wodne, zgodnie z którym w przypadku wprowadzania ścieków do wód bez wymaganego pozwolenia, wysokość kary wynosi 500% opłaty zmiennej za dany okres.

Podstawą wymierzenia kary pieniężnej jest tzw. opłata zmienna, która jest naliczana kwartalnie i zależy m.in. od ilości wprowadzanych ścieków, ich jakości oraz stopnia ich oczyszczenia. Opłaty te są ustalane na podstawie danych przekazywanych przez podmiot korzystający z usług wodnych – w tym przypadku przez MPK Gostynin – podczas kwartalnych kontroli prowadzonych przez Wody Polskie.

Zgodnie z Prawem wodnym (art. 389 i 472aa), każda działalność polegająca na korzystaniu z wód bez wymaganych pozwoleń podlega karze administracyjnej. Przepisy jednoznacznie określają widełki wysokości kar – od 5 000 zł do nawet 1 000 000 zł – jednak w przypadku braku pozwolenia wodnoprawnego do wprowadzania ścieków, stosuje się właśnie przelicznik 500% opłaty zmiennej.

W oficjalnym komunikacie spółka wyjaśnia, że sytuacja była wynikiem przedłużającej się procedury uzyskania pozwolenia wodnoprawnego. MPK Gostynin informuje, że dokłada wszelkich starań, aby działać zgodnie z przepisami prawa oraz że ścieki, które były wprowadzane do Skrwy Lewej, spełniały wszelkie wymagane normy oczyszczania.

Komunikat Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego w Gostyninie:

- W odpowiedzi na artykuł opublikowany na portalu tugostynin.pl pt. "Ponad pół miliona złotych kar dla MPK w Gostyninie (…) (z dnia 3 października 2025 r.), Miejskie Przedsiębiorstwo Komunalne w Gostyninie Sp. z o.o. (dalej MPK lub Spółka), przedstawia poniżej szczegółowe wyjaśnienia, które mają na celu pełne i rzetelne naświetlenie zaistniałej sytuacji.

MPK Gostynin z całą stanowczością podkreśla, że brak wymaganego pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie oczyszczonych ścieków do rzeki Skrwy Lewej w okresie od 16 grudnia 2024 r. do 5 czerwca 2025 r. był wynikiem przedłużających się procedur administracyjnych, a nie zaniedbania ze strony Spółki.

Za uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego odpowiedzialny był Wykonawca zadania pn. "Przebudowa i rozbudowa oczyszczalni ścieków w Gostyninie realizowana w formule zaprojektuj i wybuduj", czyli firma WUPRINŻ S.A., a nie MPK.

WUPRINŻ S.A. złożyła wniosek o wydanie pozwolenia wodnoprawnego w prawnie przewidzianym terminie, tj. 14 sierpnia 2024 r. Procedura ta została jednak zawieszona w dniu 8 listopada 2024 r. z powodu braku wymaganej, zmienionej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. MPK posiadało prawomocną decyzję środowiskową z dnia 13 listopada 2019 r., ale zmiana dokumentacji projektowej w ramach inwestycji wymagała jej aktualizacji. Procedura zmiany decyzji środowiskowej trwała od 8 marca 2024 r., a Wykonawca uzyskał prawomocną, zmienioną decyzję środowiskową dopiero 9 maja 2025 r.

Zdaniem Spółki, główną przyczyną opóźnienia w wydaniu pozwolenia wodnoprawnego była opieszałość Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, który wydawał zmieniającą decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.

Dopiero po wznowieniu postępowania w sprawie pozwolenia wodnoprawnego 28 kwietnia 2025 r., MPK uzyskało pozwolenie wodnoprawne, które uprawomocniło się w dniu 5 czerwca 2025 r.

Powyższe okoliczności dowodzą, że MPK dochowało należytej staranności w procesie ubiegania się o pozwolenie, a brak formalnego uprawnienia wynikał z niezależnych od Spółki, przedłużających się procedur administracyjnych. Ponadto, stan ten został definitywnie usunięty poprzez uzyskanie decyzji ostatecznej w dniu 6 czerwca 2025 r.

Podkreślamy, że pomimo przejściowego braku formalnego pozwolenia, działalność MPK nie wpłynęła negatywnie na środowisko.

Jakość odprowadzanych ścieków w okresie od 16 grudnia 2024 r. do 5 czerwca 2025 r. była identyczna z jakością ścieków odprowadzanych w okresie obowiązywania wcześniejszego pozwolenia. Brak formalnego pozwolenia wodnoprawnego nie miał wpływu na środowisko, gdyż odprowadzane ścieki były oczyszczone.

Wstrzymanie działalności oczyszczalni było niemożliwe, gdyż spowodowałoby, że wszystkie ścieki z Gostynina trafiłyby do rzeki Skrwy Lewej w stanie nieoczyszczonym, co wywołałoby poważne szkody środowiskowe i zagrożenie sanitarne.

Spółka, mając na uwadze dobro środowiska i mieszkańców, od lat prowadzi starania o modernizację eksploatowanej oczyszczalni. Obecnie realizuje szeroki program modernizacji finansowany ze środków unijnych, którego celem jest trwała poprawa jakości ścieków i ochrona środowiska. Ta inwestycja, monitorowana przez instytucje finansujące, świadczy o determinacji Zarządu MPK do działania zgodnego z prawem i dbałości o ekologię.

Na marginesie należy zauważyć, że wpływ na jakość wody w jeziorze Soczewka ma wiele czynników, w tym również ścieki z oczyszczalni w Lucieniu i przy szpitalu w Gorzewie, a przede wszystkim, spływy obszarowe z pobliskich pól.

Zarząd MPK działał w sposób odpowiedzialny, mając na uwadze interes publiczny i ochronę środowiska, a nałożone kary są przedmiotem sporu administracyjno‑sądowego, gdyż Spółka stoi na stanowisku, że zostały one nałożone niesłusznie.

Cały komunikat Zarządu Zlewni we Włocławku, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie:

1. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunalne w Gostyninie w okresie od 16 grudnia 2024 r. do 5 czerwca 2025 r. korzystało z usług wodnych polegających na wprowadzaniu oczyszczonych ścieków komunalnych z mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków (RLM 25 000) w miejscowości Gostynin, miasto Gostynin, pow. gostyniński, zlokalizowanej na działce o nr ewid. 114, obręb 0001 Gostynin, miasto Gostynin (obsługującej aglomerację Gminy Miasta Gostynina o RLM 19 835) poprzez istniejący wylot tj. ujściem kanału odpływowego o szerokości w koronie 3,5 m i 0,5 m w dniu zlokalizowanym na działce o nr ewid. 53/13, obręb 0001 Gostynin do wód powierzchniowych – rzeki Skrwa Lewa w km 25+316 jej biegu bez ważnego pozwolenia wodnoprawnego.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunalne w Gostyninie zostały nałożone administracyjne kary pieniężne w odstępstwach czasowych za zachowania naruszające przepisy Prawa wodnego:

1) kara dotycząca IV kwartału 2024 r. tj. za okres od 16 grudnia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. w wysokości- 44 620 zł

Administracyjna kara została obliczona zgodnie z normą prawną tj. art. 472 aa ust. 3 pkt 2 Prawa wodnego w wysokości 500 % opłaty zmiennej ustalonej przez Dyrektora Zarządu Zlewni we Włocławku w informacji z dnia 13 marca 2025 r., znak: WK.ZUT.4701.3164.OZ.2024.BZ na kwotę w wysokości 8 924 zł za korzystanie z ww. usług wodnych w w/w okresie IV kwartału 2024 r. (od 16 grudnia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.) bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego.

2) kara dotycząca I kwartału 2025 r. tj. za okres od 1 stycznia 2025 r. do 31 marca 2025 r. w wysokości – 264 520 zł

Administracyjna kara została obliczona zgodnie z normą prawną tj. art. 472 aa ust. 3 pkt 2 Prawa wodnego w wysokości 500 % opłaty zmiennej ustalonej przez Dyrektora Zarządu Zlewni we Włocławku w informacji z dnia 20 maja 2025 r., znak: WK.ZUT.4701.463.OZ.2024.BZ na kwotę w wysokości 52 904 zł za korzystanie z ww. usług wodnych w okresie za I kwartału 2025 r. bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego

3) kara dotycząca II kwartału 2025 r. tj. za okres od 1 kwietnia 2025 r. do 5 czerwca 2025 r. w wysokości – 193 980 zł

Administracyjna kara została obliczona zgodnie z normą prawną tj. art. 472 aa ust. 3 pkt 2 Prawa wodnego w wysokości 500 % opłaty zmiennej ustalonej przez Dyrektora Zarządu Zlewni we Włocławku w informacji z dnia 21 sierpnia 2025 r., znak: WK.ZUT.4701.1469.OZ.2025.BZ na kwotę w wysokości 38 796 zł za korzystanie z ww. usług wodnych w okresie od 1 kwietnia 2025 r. do 5 czerwca 2025 r. bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego.

Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku swoje działania podejmuje zgodnie z przepisami prawa, a zwłaszcza z art. 472 aa ust. 1 pkt 2 i ust. 2 w związku ust. 3 pkt 2 Prawa wodnego, z których wynika, że administracyjnej karze pieniężnej, (którą wymierza w drodze decyzji właściwy organ Wód Polskich), podlega ten, kto wbrew przepisowi wykonuje działania wymagające odpowiedniej zgody wodnoprawnej bez odpowiedniego pozwolenia wodnoprawnego, a jej wysokość, za wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego na wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi, stanowi 500% opłaty zmiennej za wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi.

Opłaty zmienne natomiast na podstawie, których zostały wymierzone i nałożone na Podmiot administracyjne kary pieniężne zostały ustalone w wyniku kontroli gospodarowania wodami. Które również przeprowadzane były kwartalnie, podczas których, wszystkie składowe konieczne do ustalenia wysokości opłaty zmiennej za korzystanie z ww. usługi wodnej zostały podane przez Podmiot.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunalne w Gostyninie na każdym etapie postępowania administracyjnego zostało poinformowane o możliwości wypowiedzenia się, co do zebranych dowodów i materiałów, a także poinformowano Podmiot, że od każdej z tych decyzji służy stronie odwołanie do Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, za pośrednictwem Dyrektora Zarządu Zlewni we Włocławku Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

Administracyjna kara pieniężna wymieniona w pkt 1 - została przez Podmiot uregulowana.

Administracyjna kara pieniężna wymieniona w pkt 2 - Podmiot skorzystał z prawa odwołania się do Organu II instancji - Organ II instancji utrzymał w mocy decyzję – Podmiot wniósł skargę na decyzję do Sądu administracyjnego.

Administracyjna kara pieniężna wymieniona w pkt 3 - decyzja nie jest jeszcze ostateczna wydana została 29 września 2025 r.

Podstawa prawna.

Kto wbrew przepisowi art. 389 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2025 r. poz. 960, dalej jako: "Prawo wodne"), korzysta z wód, wykonuje urządzenia wodne, roboty w wodach lub inne działania wymagające pozwolenia wodnoprawnego podlega administracyjnej karze pieniężnej (art. 472aa ust. 1 pkt 2 Prawa wodnego).

Przedmiotową karę wymierza, w drodze decyzji, co do zasady właściwy organ Wód Polskich (art. 472 aa ust. 2 Prawa wodnego).

Jej wysokość, zgodnie z art. 472 aa ust. 3 Prawa wodnego wynosi od 5 000 zł do 1 000 000 zł, z wyjątkiem:

1) dokonywania poboru wód podziemnych lub wód powierzchniowych bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego – gdzie podstawę ustalenia wysokości kary pieniężnej stanowi 500% opłaty zmiennej za pobór wód podziemnych lub wód powierzchniowych;

2) wprowadzania ścieków do wód lub ziemi bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego na wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi – gdzie podstawę ustalenia wysokości kary pieniężnej stanowi 500% opłaty zmiennej za wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi;

3) odprowadzania wód opadowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych albo systemy kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych miast do wód – gdzie podstawę ustalenia wysokości kary pieniężnej stanowi 500% opłaty zmiennej za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych albo systemy kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych miast do wód.

Podstawę do ustalenia wysokości administracyjnej kary pieniężnej stanowi określony procent (500%) opłaty zmiennej za wprowadzanie ścieków do wód. Oznacza to, że dla wymierzenia kary konieczne jest ustalenie wysokości opłaty zmiennej.

Zgodnie z art. 272 ust. 10 Prawa wodnego ustalając wysokość opłaty zmiennej uwzględnia się okres rozliczeniowy wynoszący kwartał.

Wybrane dla Ciebie