Dyskusja o CPK podczas sesji Rady Miasta Płocka [podcast]
Podczas dzisiejszej sesji Rady Miasta Płocka jeden z punktów obrad dotyczył projektu oraz realizacji budowy dróg i kolei szybkich prędkości Centralnego Portu Komunikacyjnego.
26.09.2024 23:14
Obrad w tym punkcie możecie posłuchać poniżej:
Po dyskusji radni przystąpili do głosowania za przyjęciem wspólnego stanowiska w sprawie. Za głosowało 25 radnych. Stanowisko Rady Miasta Płocka w sprawie budowy linii kolejowej przez Plock.
Miasto Płock, będące silnym ośrodkiem społeczno-gospodarczym w Polsce i drugim największym miastem w podregionie Mazowieckim Regionalnym, nie ma racjonalnego połączenia kolejowego ze stolicą województwa i kraju Warszawą.
Od dziesięcioleci krajowi planiści wytyczają nową linię kolejową przez Płock. Już w latach 70. XX wieku Płock był uwzględniany w połączeniach komunikacyjnych w ramach północnego odcinka Centralnej Magistrali Kolejowej. W roku 2011 Rada Ministrów uchwałą przyjęła Koncepcję Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, zakładającą przebieg przez Płock nowej linii kolei dużych prędkości Warszawa - Płock - Gdańsk. Również w uchwale Rady Ministrów z 2017 roku, przyjmującej "Koncepcję przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej" w ramach komponentu kolejowego CPK zaplanowano linię kolejową CPK - Płock - Włocławek - Grudziądz Gdańsk. Ujęty w Koncepcji scenariusz rozbudowy sieci kolejowej w ramach I etapu przewidywał m.in. budowę linii kolejowej CPK - Płock - Włocławek. Usystematyzowanie opisanej w Koncepcji sieci planowanych linii kolejowych znalazło odzwierciedlenie w przyjętym przez Radę Ministrów w 2019 roku rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym, wprowadzającym linię kolejową nr 5 z przebiegiem Korytów-Centralny Port Komunikacyjny - Płock - Grudziądz.
Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów uchwałą w maju 2022 roku "Planem zamierzeń państwa oraz priorytetów inwestycyjnych związanych z budową CPK w perspektywie obejmującej Strategię Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku", harmonogram inwestycji przewidywał budowę linii kolejowej na odcinku CPK - Płock - Włocławek w latach 2028-2032.
Zatwierdzony w grudniu 2023 roku przez Pełnomocnika Rządu do spraw CPK Program inwestycyjny CPK. Etap II. 2024-2030" zawiera harmonogram z datą złożenia wniosku o wydanie pozwolenia na budowę linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku CPK Płock Grochowalsk - Włocławek w grudniu 2030 roku.
W latach 2022-2024 trwały prace nad wytyczeniem optymalnego przebiegu nowej linii kolejowej na odcinku CPK Płock - Włocławek. Harmonogram prac uwzględniał konsultacje społeczne z mieszkańcami. Prezentowane w toku prac dokumenty i materiały oraz dokonywane z Urzędem Miasta Płocka ustalenia pozostawały w zgodności z pierwotnymi założeniami projektu, czyli włączeniem Płocka do krajowego systemu kolejowego. W rezultacie nastąpi skrócenie trasy i czasu przejazdu z Płocka do Warszawy (zamiast 180 km przez Kutno - 100 km przez CPK). Proponowane warianty były uzgadniane przez wykonawcę Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowego dla projektu pn.: "Budowa linii kolejowych nr 5 i 50 na odc. węzeł CPK Płock - Włocławek", w efekcie czego zaplanowano opcje trasowania linii kolejowej odpowiadające potrzebom naszego miasta. Perspektywa budowy nowej linii kolejowej w Płocku spotkała się z aprobatą płocczan, niosąc nadzieje na odwrócenie obecnej sytuacji komunikacyjnej naszego miasta - jednej z najgorszych spośród miast tej wielkości i pełniących tak istotną funkcję na gospodarczej mapie kraju. Pod koniec sierpnia br. Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. poinformował, że w ramach prac nad STES dokonano wyboru wariantu inwestorskiego (wariant hybrydowy W41 jako rekomendowany wariant inwestorski).
W lipcu 2024 roku CPK Sp. z o.o. wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury, PKP PLK, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Urzędem Transportu Kolejowego rozpoczęły konsultacje dotyczące połączeń kolejowych po roku 2030. Niestety, zaprezentowany projekt Horyzontalnego Rozkładu Jazdy na sezon 2034/2035 nie uwzględnia żadnych nowych linii kolejowych przez Płock.
Mając na uwadze powyższe, Rada Miasta Płocka zwraca się z postulatem do Prezesa Rady Ministrów, Ministra Infrastruktury i parlamentarzystów Ziemi Płockiej o zintensyfikowanie działań i rozpoczęcie prac związanych z realną budową linii kolejowej na odcinku CPK - Płock - Włocławek. Prosimy o przedstawienie harmonogramu prac dla tego odcinka z uwzględnieniem poszczególnych etapów procesu inwestycyjnego.
Płock czeka na racjonalne włączenie w sieć połączeń kolejowych ponad 50 lat. Jeżeli założenia projektu HRJ nie ulegną zmianie, w sezonie 2034/2035 Płock nadal będzie najgorzej skomunikowanym ponad stutysięcznym miastem w Polsce. Pozbawienie naszego miasta nowej linii kolejowej, dla której przez kilka ostatnich lat prowadzono zaawansowane prace projektowe z zaangażowaniem wielu stron, utrwali wykluczenie komunikacyjne naszego miasta, co w obliczu postępujących procesów społeczno-demograficznych doprowadzi do obniżenia konkurencyjności regionu, spowolnienia rozwoju gospodarczego oraz obniżenia jakości życia mieszkańców. Płocczanie i mieszkańcy obszaru funkcjonalnego zasługują na możliwość podróżowania nowoczesną i szybką koleją, będącą najbardziej przyjaznym środowisku rodzajem komunikacji pasażerskiej.