Co dalej z uchwałą krajobrazową? Przedsiębiorcy protestują!
- My otrzymaliśmy krótką informację, wszystkie reklamy zdjąć, wszystkie - zaczął właściciel jednej z firm, która znajduje się w pierwszej strefie.
Do końca konsultacji społecznych pozostał jeszcze tydzień. Wczoraj, w formule otwartego spotkania z przedsiębiorcami odbyły się w jednej z sal płockiego ratusza. Kilkunastu przedsiębiorców i właścicieli firm twierdzi, że uchwała doprowadzi do upadki ich przedsiębiorstw.
- Moim zdaniem ta uchwała degeneruje w ogóle biznes Płocki. Nie pomaga rozwijać biznesu tylko tak naprawdę go uśmierca - mówił jeden z przedsiębiorców.
Konsultacje społeczne projektu uchwały zmieniającej tzw. Płocką Uchwałę Krajobrazową prowadzone są do 5 czerwca.
Z projektem uchwały oraz wszystkimi szczegółami dotyczącymi prowadzonych konsultacji społecznych można zapoznać się na stronie https://nowy.plock.eu/ w zakładce ROZWÓJ MIASTA / uchwała krajobrazowa / zmiana uchwały krajobrazowej
oraz
w Biuletynie Informacji Publicznej pod adresem: https://nowybip.plock.eu/ w zakładce komunikaty, ogłoszenia i obwieszczenia / Obwieszczenia Wydziału Strategii, Architektury i Urbanistyki.
Przedsiębiorcy nie kryli swojego rozgoryczenia wymogami prawnymi, które w Polsce wprowadziło oprócz Płocka, zaledwie 75 innych gmin, w tym 6 miast wojewódzkich: Łódź, Kraków, Opole, Gdańsk, Kielce i Poznań. Uchwała ma ograniczyć funkcjonowanie reklam w przestrzeni publicznej.
- Uchwała krajobrazowa umożliwia regulowanie zasad umieszczania reklam, obiektów małej architektury oraz ogrodzeń na całym obszarze gminy. Przyjęcie przez gminę uchwały krajobrazowej umożliwia w dalszej kolejności podjęcie uchwały dającej podstawę do pobierania przez gminę opłat z tytułu umieszczania reklam - informuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W Płocku przyjęto uchwałę już w 2020 roku. W całości obowiązuje ona od 6 października 2020 r. W dniu 15 września 2024 r. minął 4-letni okres na dostosowanie nośników reklamowych (istniejących przed wejściem w życie uchwały krajobrazowej) do zapisów uchwały krajobrazowej. Wszystkie nośniki reklamowe, które powstały po 6.10.2020 r. powinny być zgodne z obowiązującą uchwałą.
W Płocku obowiązuje podział na trzy strefy. Każda ze stref ma oddzielne wytyczne dotyczące reklam. W pierwszej, która obejmuje Stare Miasta aż do ul. Jachowicza, znikną wszystkie bilbordy.
Płoccy przedsiębiorcy nie zgadzają się z wprowadzeniem uchwały. Niektórzy z nich twierdzą, że nie zdejmą banerów reklamowych swoich firm. Inni wyliczają, że ściągnięcie reklam wygenerowało ogromne koszty, które właściciele firm musieli ponieść sami. Koszty sięgały nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Z kolei właściciele billboardów reklamowych na mieście dostrzegają, że ich straty wynoszą już blisko 200 tysięcy złotych i grozi im upadłość.
- My mamy obiekt już 30 lat, nie można zmieniać czegoś, jakąś tam uchwałą - komentował jeden z przedsiębiorców.
- Celem wprowadzenia uchwały krajobrazowej powinno być wprowadzenie ładu i porządku, a nie destrukcja - mówiła właścicielka firmy zajmującej się kampaniami reklamowymi.
Przedsiębiorcy grzmią i zapowiadają, że będą chcieli złożyć pozew zbiorowy.
Co sądzicie o uchwale? Podzielcie się swoją opinią!