BiznesORLEN rozpoczął w Płocku budowę pierwszej stacji bioLNG w Polsce

ORLEN rozpoczął w Płocku budowę pierwszej stacji bioLNG w Polsce

Już za kilka miesięcy auta ciężarowe będą mogły zatankować skroplony biometan (bioLNG) na stacji ORLENU przy ul. Chemików 4 w Płocku. W początkowej fazie sprzedaż będzie skierowana głównie do floty własnej ORLEN, ale docelowo oferta obejmie również klientów zewnętrznych. Stacja w Płocku będzie wyposażona w zbiornik pozwalający na zmagazynowanie do 23 ton bioLNG, schładzanego ciekłym azotem oraz zaawansowany system dystrybucji i bezpieczeństwa.

Instalacja zbiornika LNG
Mazfilm ORLEN S.A.
Instalacja zbiornika LNG Mazfilm ORLEN S.A.
Źródło zdjęć: © ORLEN | Mazfilm

Strategia ORLEN 2035 zakłada szereg zróżnicowanych inwestycji mających na celu stopniową dekarbonizację zarówno własnej działalności, jak i oferty produktowej Grupy ORLEN. Projekt LAPIS stanowi jeden z kluczowych elementów inicjatywy spółki w obszarze biogazu i biometanu, a tym samym istotny komponent transformacji energetycznej koncernu. LAPIS został zainicjowany w odpowiedzi na rosnące wymagania dotyczące udziału zaawansowanych paliw odnawialnych w transporcie, w tym konieczność realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW).

Instalacja zbiornika LNG
Mazfilm
ORLEN S.A.
Instalacja zbiornika LNG Mazfilm ORLEN S.A.© Licencjodawca | Mazfilm
Instalacja zbiornika LNG
Mazfilm
ORLEN S.A.
Instalacja zbiornika LNG Mazfilm ORLEN S.A.© Licencjodawca | Mazfilm
Instalacja zbiornika LNG
Mazfilm
ORLEN S.A.
Instalacja zbiornika LNG Mazfilm ORLEN S.A.© Licencjodawca | Mazfilm
Instalacja zbiornika LNG
Mazfilm ORLEN S.A.
Instalacja zbiornika LNG Mazfilm ORLEN S.A.© ORLEN | Mazfilm

Wpisując się we wszystkie filary strategii ORLEN 2035 – dekarbonizację, rozwój niskoemisyjnych paliw, bezpieczeństwo energetyczne oraz innowacyjność – pozwala na efektywne kosztowo spełnienie wymogów NCW, a w ten sposób uniknięcie wysokich kar za ich niewypełnienie.

Głównym założeniem projektu jest budowa ogólnopolskiej sieci stacji tankowania bioLNG, które docelowo będą zasilane z instalacji należących do Grupy ORLEN. W ten sposób LAPIS pozwala na pełną integrację łańcucha wartości w obszarze biometanu – od etapu produkcji biometanu, poprzez jego skraplanie, aż po dystrybucję i sprzedaż na własnych stacjach. Warto podkreślić skalowalność projektu – wariant bazowy LAPIS zakłada budowę 21 stacji bioLNG, jednak ich liczba będzie dostosowywana do kształtujących się warunków rynkowych, w tym potencjału i zapotrzebowania na wykonanie NCW.

Kamieniem milowym projektu LAPIS jest budowa pierwszej stacji bioLNG w Płocku, stanowiącej pilotaż i wzorzec dla kolejnych tego typu inwestycji, której uruchomienie planowane jest na drugą połowę 2026 roku. Dwie kolejne stacje, w Zgorzelcu i Ostrowie Wielkopolskim, znajdują się obecnie na etapie projektowania, a ich budowa rozpocznie się w przyszłym roku. Inwestycje obejmują nie tylko budowę infrastruktury tankowania, ale także rozbudowę systemów teleinformatycznych, dostosowanych do obsługi nowego rodzaju paliwa oraz integrację z systemami sprzedaży detalicznej i B2B.

– Budowa pierwszej w Polsce stacji bioLNG w Płocku to początek większej zmiany, która silnie wesprze ORLEN w dążeniu do stania się liderem zielonej transformacji w sektorze paliwowym. W perspektywie najbliższych lat LAPIS może stać się wzorem dla innych krajów regionu, a ORLEN kluczowym graczem na rynku niskoemisyjnych paliw gazowych w Europie Środkowej – komentuje Grzegorz Bujnowski, Dyrektor Wykonawczy ds. Handlu Gazem, nadzorujący w ORLEN obszar biogazu i biometanu.

W ostatnich latach szeroko rozumiany rynek energii, w tym również paliw gazowych przechodzi w Polsce dynamiczną transformację, napędzaną zarówno przez kolejne etapy kompleksowej polityki energetyczno-klimatycznej na poziomie UE, jak też przez rosnące oczekiwania rynku oraz klientów w zakresie dekarbonizacji transportu. Grupa ORLEN, jako największy koncern paliwowo-energetyczny w Polsce i jeden z liderów regionu Europy Środkowej, odgrywa w tej transformacji kluczową rolę, czego przykładem jest projekt LAPIS.

Warto jednocześnie zauważyć, że rynek bioLNG w Polsce jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju, a główną barierą dla rozwoju transportu ciężkiego napędzanego skroplonym gazem jest brak infrastruktury tankowania. Badania przeprowadzone przez ORLEN potwierdziły duże zainteresowanie rynku i gotowość wielu firm do wymiany floty na pojazdy zasilane bioLNG, pod warunkiem dostępności infrastruktury dlatego jednym z zadań projektu LAPIS jest przełamanie tej bariery poprzez zaoferowanie nowoczesnej, ogólnodostępnej sieci stacji, które ułatwią i zachęcą do transformacji flot transportowych w kierunku niskoemisyjności.

Wybrane dla Ciebie