BiznesDziś obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta

Dziś obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta

Dziś obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta

15.03.2024 13:50

W piątek 15 marca obchodzone jest ważne święto, bo dotyczy nas wszystkich – Światowy Dzień Konsumenta. Po raz pierwszy obchody odbyły się w 1983 roku w rocznicę przemówienia prezydenta Johna F. Kennedy’ ego, wygłoszonego w roku 1962 w Kongresie Stanów Zjednoczonych. Dotyczyło ono projektu ustawy o ochronie praw konsumenta.

W piątek 15 marca obchodzone jest ważne święto, bo dotyczy nas wszystkich – Światowy Dzień Konsumenta. Po raz pierwszy obchody odbyły się w 1983 roku w rocznicę przemówienia prezydenta Johna F. Kennedy’ ego, wygłoszonego w roku 1962 w Kongresie Stanów Zjednoczonych. Dotyczyło ono projektu ustawy o ochronie praw konsumenta.

W Polsce Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest oficjalnie od roku 2000. Natomiast w 1999 r. powołano instytucję rzecznika konsumentów, który występuje do przedsiębiorców w imieniu i na rzecz konsumentów, dążąc do polubownego zakończenia sporu.

W związku z przypadającym świętem Izabela Prądzyńska Miejski Rzecznik Konsumentów w Płocku każdego roku przygotowuje program skierowany do konsumentów – mieszkańców Płocka, który ma na celu zwiększyć świadomość konsumencką przy zawieraniu umów konsumenckich, tj. sprzedaży, czy o dzieło.

Poza wykładami dedykowanymi dla młodzieży klas maturalnych, czy seniorów, każdy mieszkaniec Płocka będący konsumentem może spotkać się Rzecznikiem i pracownikami Biura w celu uzyskania informacji i porady prawnej. Istnieje również możliwość przedstawienia swojego problemu oraz dokumentów do analizy za pośrednictwem poczty elektronicznejbrk@plock.eu. Nad każdym przesłanym problemem Rzecznik pochyli się indywidualnie i udzieli odpowiedzi.

Jednocześnie Miejski Rzecznik Konsumentów z okazji Światowego Dnia Konsumenta przygotował niezbędne wskazówki dotyczące przepisów konsumenckich i możliwości dochodzenia praw przydatne dla każdego konsumenta niezależnie od wieku.

CZY MOŻNA ZWRÓCIĆ TOWAR, jeśli rozmiar okaże się niewłaściwy lub po powrocie do domu zmieniliśmy decyzję i okazał się zakupem nietrafionym

NIE

  • jeśli chodzi o sklepy stacjonarne, w których mogliśmy towar obejrzeć i przymierzyć, chyba, że zgadza się na to sprzedawca – zależy od jego dobrej woli i praktyki handlowej sklepu.
  • Nawet jeśli sprzedawca zgodzi się przyjąć towar, to konsument musi zgodzić się na jego warunki, np. zwrot w oryginalnym opakowaniu, czy zwrot pieniędzy na kartę podarunkową;

TAK, w przypadku:

  • zawarcia umowy sprzedaży POZA LOKALEM PRZEDSIĘBIORSTWA, tj. prezentacje w domach, hotelach, na zorganizowanych spotkaniach;
  • zawarcia umowy sprzedaży NA ODLEGŁOŚĆ, tj. przez internet, sprzedaż wysyłkowa z katalogu, przez telefon;
  • w takich przypadkach konsument ma możliwość odstąpienia od umowy sprzedaży poprzez złożenie oświadczenia w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy wraz z jednoczesnym zwrotem towaru sprzedawcy. Następnie sprzedawca ma obowiązek zwrócić konsumentowi całą uiszczoną kwotę wraz z kosztami dostawy do domu konsumenta;

CZY REKLAMACJA PRZYSŁUGUJE NA TOWAR PRZECENIONY I Z WYPRZEDAŻY

TAK

  • towar można reklamować przez 2 lata od dnia wydania towaru;
  • żądania, które może zgłosić konsument do sprzedawcy:
  • bezpłatna naprawa;
  • wymiana na nowy egzemplarz;
  • obniżenie ceny, gdy wada jest nieistotna;
  • odstąpienie od umowy/zwrot pieniędzy, gdy wada jest istotna;
  • reklamacja powinna być złożona do sprzedawcy na piśmie,
  • sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji na wadliwy towar,

NIE

– jeśli przyczyną przeceny, była wada/usterka, o której sprzedawca poinformował konsumenta.

KONSUMENT MA PRAWO WYBORU, CZY WADLIWY TOWAR REKLAMUJE W TRYBIE NIEZGODNOŚCI TOWARU Z UMOWĄ, CZY Z GWARANCJI.

INNA CENA W KASIE, INNA NA PÓŁCE

Należy uważnie sprawdzać ceny. Jeśli sprzedawca żąda do zapłaty wyższej ceny niż na półce, czy na towarze, konsument ma prawo do zakupu towaru w niższej cenie uwidocznionej na półce, czy na metce.

Prawo do reklamacji przysługuje konsumentowi zawsze niezależnie, czy zrobił zakupy stacjonarnie, czy on-line. Jeżeli produkt w ciągu dwóch lat od daty dostarczenia towaru okazał się wadliwy – należy złożyć pisemną reklamację do sprzedawcy. Można żądać naprawy, wymiany towaru, obniżenia ceny, a jeśli wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Dane sprzedawcy znajdują się m.in. na paragonie fiskalnym, który kupujący powinien – co do zasady – otrzymać wraz z towarem. Niezgodność towaru z umową jest ustawowo uregulowanym sposobem dochodzenia roszczeń. Przedsiębiorca nie może w żaden sposób odmówić przyjęcia reklamacji w ustawowym terminie.

Prawa e -konsumenta są w całej Unii Europejskiej jednolite. Problemy z dochodzeniem roszczeń mogą się natomiast pojawić przy zakupach poza Unią, np. w krajach azjatyckich. Dlatego trzeba uważać, których sprzedawców wybieramy.

W przypadku pytań wszystkich zainteresowanych uzyskaniem porady z zakresu reklamacji towarów i usług zapraszamy do siedziby Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Urzędzie Miasta Płocka Al. Piłsudskiego 6, II piętro, pokój 213/214 tel. 24 367 – 15 – 81.

Wybrane dla Ciebie