Autyzm to nie wyrok. Rodzice Antosia proszą o pomoc!
Antoś ze Słupna potrzebuje naszego wsparcia. U chłopca zdiagnozowana autyzm, który charakteryzuje się specyficznymi zaburzeniami rozwoju mowy i języka. Rodzice chłopca poprosili o pomoc w nagłośnieniu zbiórki.
Antoś urodził się jako wcześniak w grudniu 2020 roku. Podczas rutynowego badania USG głowy wykryto torbiele splotu naczyniówkowego, które wchłonęły się w ciągu 11 miesięcy życia Antosia. Niestety, to nie koniec wyzwań, jakie los postawił przed chłopcem. Zaniepokojeni specyficznymi zachowaniami Antosia rodzice, udali się do lekarzy, którzy w 2023 roku zdiagnozowali u chłopca autyzm.
Autyzm to nie choroba, lecz zaburzenia rozwoju, w wyniku których osoba dotknięta tym schorzeniem rozwija się w niestandardowy sposób.
Objawy autyzmu w zakresie interakcji społecznych:
- dziecko nie wskazuje palcem, żeby pokazać, że coś je interesuje,
- dziecko nie patrzy na przedmioty, które wskazuje rodzic,
- małe zainteresowane ludźmi lub brak świadomości ich obecności,
- trudności w inicjowaniu kontaktu, angażowaniu się w zabawy w grupie, zdobywaniu przyjaciół,
- brak wchodzenia w role i udawania w zabawie (tzw. zabawa „na niby”),
- brak naśladowania,
- trudności w rozumieniu uczuć lub mówieniu o uczuciach,
- brak dzielenia się się osiągnięciami lub zainteresowaniami np. zabawkami, rysunkami.
Objawy autyzmu w zakresie komunikacji:
- opóźniony rozwój mowy,
- unikanie kontaktu wzrokowego,
- mimika twarzy jest niedostosowana do wypowiedzi,
- trudności z odczytywaniem mimiki twarzy, tonu głosu, gestów rozmówcy,
- nietypowy ton głosu lub nietypowy rytm mowy np. wymawianie każdego zdania jak pytania,
- powtarzanie słów lub zdań tzw. echolalia np. w odpowiedzi na pytanie, powtarza je, zamiast udzielenia odpowiedzi,
- wypowiedzi mogą sprawiać wrażenie nieadekwatnych do sytuacji,
- trudność w komunikowaniu potrzeb lub pragnień,
- branie wypowiedzi zbyt dosłownie – nie rozumienie poczucia humoru, ironii, metafor.
Objawy autyzmu w zakresie usztywnionych zachowań:
- przywiązanie do rutyny np. dziecko nalega na chodzenie dokładnie tą samą drogą do szkoły lub jedzenie na tym samym talerzu,
- trudności z adaptacją do zmian w planie lub w środowisku np. przemeblowanie, zmiana godziny wyjścia do szkoły,
- nietypowe przywiązanie do zabawek lub obiektów tj. klucze, włączniki światła, nitki,
- zainteresowanie wąską dziedziną wiedzy np. rozkłady jazdy tramwaju, dinozaury, liczby, odkurzacze określonej marki,
- spędzanie dużej ilości czasu na układaniu zabawek w specyficzny sposób, obserwowaniu poruszających się przedmiotów (np. wentylator, pralka), koncentrowanie się na specyficznej części przedmiotu (np. kółko od auta),
- wielokrotne powtarzanie ruchów tj. trzepotanie rękami na wysokości oczu, kręcenie się wokół własnej osi – tzw. stereotypie ruchowe lub autostymulacje.
Rodzice chłopca na portalusiepomaga.pl pod zbiórką napisali:
Dla Antosia można nie tylko wpłacać pieniądze na zbiórkę, lecz także przekazaćswój 1,5% podatku w deklaracji podatkowej PIT:
Zachęcamy do wsparcia chłopca! Antosia można wspierać na portalu siepomaga.pl -Antoni Sobiecki Zbiórka